Skip to Content

Umieranie firmy

Pewien przedsiębiorca powiedział mi: - "Prowadzę tę firmę od ponad 20 lat. Ostatnie lata są coraz trudniejsze. Sprzedaż spada i spada. Zrobiłem już wszystko i nic nie działa. Dlaczego? Co robić?" Powodem takich sytuacji nie jest tylko kryzys. Współczesny świat, a szczególnie biznes zmienia się bardzo szybko. Kiedyś firmy funkcjonowały we względnie niezmiennym środowisku biznesowym przez 20-30 lat. Dzisiaj w ciągu 10 lat może nastąpić całkowita rewolucja i zmiana miejsc. Najlepszym przykładem jest sytuacja Nokii na rynku telefonów komórkowych, na którym kiedyś była niekwestionowanym liderem, pewnym swojej niezachwianej pozycji.


Jak uchronić się przed takimi zagrożeniami? Co robić, aby umieć dostrzec nowe trendy, zagrożenia, okazje, itd..? Jak dostosować firmę do tych zjawisk?


Na pewno pomoże, jeśli przedsiębiorca wdroży regularny proces zarządzania strategicznego w swojej firmie. Również stałe monitorowanie konkurencji i sytuacji na rynku jest konieczne. Niestety nie jest to jednak wystarczające. Co zatem jeszcze trzeba zrobić?


Otóż należy sięgnąć po inny rodzaj know-how z zakresu zarządzania, który ostatnimi laty staje się coraz bardziej popularny. Mam tu na myśli umiejętność projektowania i analizy modeli biznesowych. Jest to dość oczywisty i częsty proces na etapie zakładania biznesu szczególnie, gdy w grę wchodzi inwestor, któremu trzeba jakoś zaprezentować i sprzedać swój pomysł lub pozyskać finansowanie instytucjonalne. Niestety, firmy zazwyczaj nie wracają już do tego później, gdyż większość przedsiębiorców zakłada, iż raz wymyślony model biznesowy, o ile przetrwał próbę rynkową, jest już dobry i przetrwa na wieki.


Nic bardziej mylnego. Jak wspomniałem, żyjemy w takich czasach, gdzie w ciągu 10 lat może się okazać, że nasz biznes jest już archaiczny i niedostosowany do nowych realiów. Dlatego polecam polskim przedsiębiorcom nie tylko regularne prace nad własnymi planami strategicznymi, ale również weryfikację fundamentalnych założeń własnego biznesu - tak przynajmniej raz na 3-5 lat. Duże korporacje dobrze o tym wiedzą, i potrafią się zmieniać, dostosowując się do istniejącej sytuacji. Czasami zmiany idą tak daleko, że zachodzi potrzeba zmiany tożsamość firmy, ujętej w jej misji. Ale stawką jest przetrwanie na rynku, gdzie "ostatni gasi światło".


Przedsiębiorców zainteresowanych tematyką projektowania i analizowania modeli biznesowych zapraszam kontaktu i dalszej dyskusji.


Autor: MP

Jaka jest misja i tożsamość Twojej firmy?