W poprzednim artykule pisałem o strategii korporacyjnej i jej wariantach. W tym artykule chciałbym przybliżyć tematykę strategii strategicznych jednostek biznesu (SJB).
Czym są strategiczne jednostki biznesu (ang. strategic business units - SBU)?
Strategiczne jednostki biznesu to wyodrębnione części dużej organizacji, które działają samodzielnie (mają własną strategię, cele, zasoby i odpowiadają za swoje wyniki), działają na konkretnym rynku lub segmencie klientów (np. linia produktowa lub region geograficzny), w związku z tym mają własna konkurencję.
Podstawowe obszary różnic pomiędzy strategią korporacyjną a strategią obszarów działalności:
1. Poziom: strategia korporacyjna dotyczy całej organizacji, natomiast strategia biznesowa dotyczy konkretnej jednostki biznesowej.
2. Twórca: strategię korporacyjną tworzy najwyższe kierownictwo firmy, strategię biznesu opracowują menadżerowie danej jednostki.
3. Ramy czasowe: Na poziomie korporacyjnym planowanie ma horyzont czasowy 3-5 lat, strategia biznesowa tworzona jest na 1-2 lat.
4. Skupienie i cele: strategia korporacyjna napędza ogólny wzrost i wartość całej organizacji, na poziomie samodzielnej jednostki biznesu celem jest zwiększenie przewagi konkurencyjnej.
5. Grupa docelowa: odbiorcami strategii korporacyjnej jest kadra kierownicza na poziomie ogólnofirmowym, odbiorcami strategii biznesowej są zespoły danej domeny biznesowej.
W pewnym uproszczeniu można by powiedzieć, że strategia korporacyjna jest dla globalnych graczy a strategia SJB odpowiada strategiom tworzonym w dużych (ale działających lokalnie i mających jedną wiodąca linie produktową), średnich i małych firmach.
Ten podział w praktyce biznesowej rzadko kiedy jest taki czytelny i zero-jedynkowy. Nawet średniej wielkości firma, podejmując decyzję o kilku- kilkunastomilionowej inwestycji będzie zmuszona finansować ja przez wiele lat – w związku z tym jej horyzont planowania strategicznego będzie bliższy poziomowi korporacyjnemu niż SJB.
Źródło:
Lian Parsons „Corporate Strategy vs. Business Strategy: What’s the Difference?”, Harvard Division of Continuing Education, Professional & Executive Development, https://professional.dce.harvard.edu/blog/corporate-strategy-vs-business-strategy-whats-the-difference
Autor: MR