Skip to Content

Jaki związek ma przywództwo ze strategią?

Wizja, misja, kultura organizacyjna, strategia, i jeszcze przywództwo - tyle wielkich haseł a przecież w biznesie chodzi o kasę. Czy nie tak myśli wielu?


Szczera prawda - firma ma generować zysk, ale jeśli nie mamy drukarki do pieniędzy to musimy zarabiać na sprzedaży towarów lub usług własnych lub zakupionych. By móc coś sprzedać, trzeba mieć coś co ktoś chcą kupić. Klienci kupują wtedy gdy mają potrzebę, gdy mamy coś co chcą kupić, na czym im zależy, co ma dla nich wartość. W ten sposób od naszego zysku przeszliśmy do zaspokojenia potrzeb klientów. By móc dostarczyć to co klient chce musimy to zaplanować i zorganizować. A do tego potrzebni są ludzie, wiedza i zasoby rzeczowe i finansowe.  


Jaki to ma związek z wizją, misją, kulturą organizacyjną strategia, i przywództwem?


Wizja - to dalekosiężny cel, obraz firmy za kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt lat.

Misja - to nasza deklaracja jakie widzimy potrzeby klientów i jak je chcemy zaspokajać.

Kultura organizacyjna - to zachowania i postawy jakie akceptujemy i wspieramy w naszej drodze do realizacji wizji i misji.

Strategia - to plan jak chcemy wykorzystać posiadane zasoby aby przybliżać się do wyznaczonej wizji.

Przywództwo - to działanie lidera mające na celu zaproszenie pracowników w drogę w kierunku realizacji wizji i misji poprzez codzienne wykonywanie działań wynikających ze strategii. Liderzy w organizacji swoją postawą wdrażają w życie wartości zdefiniowane w kulturze organizacyjnej.   


W takiej sytuacji jakie cechy powinien mieć przywódca / lider?


William Edwards Deming amerykański statystyk, ojciec kilku koncepcji zarządzania: TQM (ang. Total Quality Management - zarządzanie jakością), KAIZEN (jap. wprowadzanie zmian małymi krokami), Lean Management (szczupłe zarządzanie), autor metody ciągłego doskonalenia PDCA (Plan-Do-Check-Act - Zaplanuj - Wykonaj - Sprawdź - Popraw) tzw. cykl Deminga lub koło Deminga, zdefiniował dziesięć cech dobrego przywódcy.


10 cech przywódcy wg Deminga:

1. Rozumie, w jakim stopniu praca grupy odpowiada celom firmy. 

2. Myśli o wcześniejszych i późniejszych fazach danego procesu (zamiast działania według filozofii: „po nas choćby potop”). 

3. Stara się stworzyć wszystkim takie warunki w pracy, by dawała im radość (przywódca musi być dobrym psychologiem). 

4. Jest trenerem i doradcą, nie jest sędzią cudzych działań. 

5. Korzysta z liczb, żeby lepiej rozumieć swoich ludzi, a nie żeby ich rozliczać. 

6. Pracuje nad udoskonaleniem systemu, w którym działa wraz ze swoimi ludźmi. 

7. Wzbudza zaufanie. 

8. Nie oczekuje doskonałości (statystyka jest bezwzględna — nie ma możliwości niepopełniania błędów!). 

9. Słucha i uczy się. 

10. Umożliwia pracownikom wykonywanie ich zadań.


A jak to wygląda w Waszych firmach? Czy jesteście wstanie z pamięci zdefiniować wizję, misję, strategię? Czy zawsze we wzajemnych relacjach kierujecie się wartościami i zasadami opisanymi w kulturze organizacyjnej? 


Autor: MR

Umieranie firmy