Dlaczego prowadzisz biznes?
Niby proste pytanie, ale podczas warsztatów strategicznych okazuje się, że nie jest to takie oczywiste. I wówczas zdajemy sobie sprawę z tego, że jeśli właściciel i kadra zarządzająca firmą ma problem z pełną odpowiedzią na to pytanie, to jak mają to wiedzieć i rozumieć Klienci firmy oraz jej pracownicy?
Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest branie się za zarządzanie strategiczne, przy jednoczesnym bagatelizowaniu zdefiniowania misji firmy. I nie chodzi tutaj o formułkę, która będzie ładnie wyglądała na naszej stronie internetowej lub w prospekcie emisyjnym.
Zdefiniowanie misji firmy jest wypadkową odpowiedzi na szereg złożonych pytań dotyczących tożsamości firmy. Dobrze określona tożsamość jest czynnikiem niezbędnym do budowania tożsamości i wiarygodności firmy. Nie wystarczy powiedzieć, że jesteśmy producentem takiego czy innego produktu lub dostawcą takich, a takich usług.
Co więc składa się na całość tej układanki?
Po pierwsze musimy sobie odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących genezy prowadzenia biznesu. Najczęstszym powodem zakładania firmy jest oczywiście chęć zarobienia pieniędzy. Jednak przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmę już od kilku lub nawet kilkunastu lat, dostrzegają jak powody prowadzenia biznesu zmieniały się wraz z wchodzeniem ich firmy w kolejne etapy rozwoju. I wówczas okazuje się, że proste z pozoru pytanie, nie jest już takie proste.
Kolejnym obszarem, który należy zbadać, są kwestie dotyczące systemu wartości i zasad, który funkcjonuje w firmie. Ten obszar jest bardzo istotny, gdyż wpływa na ocenę odpowiedzialności i wiarygodności firmy. A bez tego nie da się przetrwać na rynku w długim okresie czasu.
Odzwierciedleniem powyższego kręgosłupa moralnego firmy są działające standardy i zachowania. I nie chodzi tutaj o wypisanie tylko procedur i regulaminów funkcjonujących w firmie, ale przede wszystkim o to, jak firma w praktyce przekuwa swój system wartości na działające mechanizmy i zwyczaje.
Ostatnim elementem jest określenie domen strategicznych oraz kluczowych kompetencji i przewag konkurencyjnych. Na tym etapie robimy to bardzo pobieżnie, gdyż od dokładnego zdefiniowania całej strategii firmy jest oddzielne, bardziej wyrafinowanie ćwiczenie. To samo dotyczy zresztą analizy przewag konkurencyjnych, które szczegółowo możemy sobie analizować np.. podczas warsztatów SWOT.
Przejście całego zestawu pytań da nam dopiero dane wsadowe, materiał do zdefiniowania ostatecznego brzmienia misji firmy, która będzie odzwierciedleniem prawdziwego obrazu, a nie wynikiem pracy marketingowca. Jestem przekonany, że Klienci natychmiast dostrzegą prawdę w tak przygotowanej misji firmy.
Często okazuje się, że tożsamość firmy uległa zmianie, w wyniku dynamiki rynku i otoczenia. Również może temu towarzysz zmiana po stronie samego modelu biznesowego firmy. Brak cyklicznego przeglądu tożsamości firmy może doprowadzić to sytuacji, w której zaczniemy tracić rynek i przegramy nierówną walkę z konkurencją, która ma "oczy z każdej strony".
Dopiero teraz, gdy przystąpimy do prac nad strategią firmy, docenimy wartość aktualnej tożsamości i misji naszej firmy.
Autor: MP